NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 10, DECEMBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Tänk igenom vilka nyckelord din webbplats har.
Månadens tips

Så hamnar webbsidan högre upp i Google!

Har du en läcker hemsida som ingen tycks hitta? Då är det dags att se över innehållet. Genom att sökmotoroptimera sidan går det att få betydligt fler träffar och därmed ökad försäljning.
Det finns många sätt att marknadsföra sig på internet. Men det kanske enklaste och mest kostnadseffektiva är att se till att din hemsida hittas i sökmotorerna. Rätt utfört dyker din hemsida upp högt upp på listorna när någon söker på de nyckelord som är relaterade till din verksamhet.

– Det är inte speciellt svårt att sökmotoroptimera. Däremot tar det mycket tid och kräver en hel del kunskap, säger Marcus Westberg på Svensk SEO Internetmarknadsföring.

Sedan 2007 har han hjälpt små och medelstora företag att synas på nätet. Han menar att bland de mindre företagen är kunskapen låg om hur man gör, men att intresset ökar för varje år.

– Dels handlar det om att skapa nya och relaterade länkar från andra webbplatser. Men sen kan det även handla om att ändra titlar, texter, utformning av menyer och interna länkar för att sidan ska synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar på sökmotorer.

Marcus Westberg menar att det inte räcker med att fylla en webbsida med ord och namn som inte syns för en vanlig besökare för att få ett bra resultat vid sökningar.

– Visst kan det fungera under några dagar. Men att medvetet lura sökmotorerna straffar sig förr eller senare genom att hemsidan stryks ur sökresultaten. Då är det bättre att satsa på ett innehåll som kännetecknas av kvalitet och användarvänlighet eftersom sökmotorerna belönar detta.

Även om vem som helst kan sökmotoroptimera sin hemsida har många företag valt att anlita proffs. Kostnaden startar på cirka 10 000 kronor vilket kan verka som en stor summa. Men det är väl investerade pengar, menar Marcus Westberg.

– Att synas på Google men även Eniro, MSN och Yahoo är guld värt.


Testa sponsrade länkar med Google Ad Words kostnadsfritt.
Är du Swedbank-kund? Då kan ditt företag prova sponsrade länkar till ett värde av 1 000 kronor (50 kronor avgår till uppläggningsavgift). Erbjudandet gäller till och med 31 december 2009 och får bara nyttjas en gång. Det gäller endast företag som inte har ett Google Ad Words-konto sedan tidigare.
Ta del av erbjudandet

Sökordsspecifika annonser
Google AdWords-annonser är de annonslänkar som visas tillsammans med sökresultaten när någon söker på Google med ett av dina sökord. Du annonserar därför till en målgrupp som redan är intresserad av din verksamhet.
Läs mer
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-12-15