NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 1, JANUARI 2010
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Entreprenörsskolan – från idé till marknad

Har du en riktigt smart idé som du vill få ut på marknaden? Börja med att ta hjälp av erfarna experter, så slipper du göra nybörjarmisstag. Och glöm inte det viktigaste – undersök kundunderlaget och marknaden noggrant innan du ger dig ut.
Almi Företagspartner, Innovation Stockholm och Nyföretagarcentrum har hjälpt många innovatörer att komma ut på marknaden. Enbart under förra året arbetade Innovation Stockholm med cirka 1 300 innovationsprocesser. Det kan handla om allt från amningsvänliga kläder och lökhackare till innovativa tjänsteföretag, medicinsk-tekniska produkter eller högteknologiska styrsystem för datorer. Den gemensamma nämnaren är att bakom produkterna finns det en eldsjäl och innovatör.

Vem vill köpa?
– Mitt främsta råd till dem som kommer till oss är att göra sin hemläxa först. Sätt dig ner, analysera och diskutera vad du vill med din produkt innan du drar i gång. Och se till att ha undersökt marknaden. Produkten kan vara hur smart som helst, men om det inte finns någon som vill köpa den blir den inte långlivad, säger Peter Ekman, innovationsrådgivare på Almi i Stockholm.

Hans andra viktiga råd är att inte dra sig för att be om hjälp från folk som varit med förr.

– Det finns så mycket bra hjälp att få. Det är bara dumt och onödigt att försöka klara allt på egen hand. Bygg upp ett team av folk som kan hjälpa dig med det du själv inte har kompetens för.

Se dig själv som vinnare
Men framför allt handlar det om att våga ta steget, menar Peter Ekman. Den som inte vågar satsa vinner heller aldrig. Han jämför med hur man tänker inom idrotten, att kunna se sig själv som vinnare.

– Våga och vinn! Till och med ett misslyckande är en erfarenhet. Det gäller bara att veta varför man lägger ner sin satsning och att göra det i tid, innan det har kostat onödigt mycket tid och pengar. Jag träffar många framgångsrika företagare som provat några gånger, misslyckats och sedan gått vidare till nästa idé och ett framgångsrikt företagande, säger Peter Ekman.


Så går du från idé till marknad:
Peter Ekman, arbetar med affärsutveckling och finansiering på Almi Innovation i Stockholm. Här ger han några konkreta råd för innovatörer som vill ut på marknaden:

1. Ta hjälp från experter. Du måste inte göra allting själv. Det finns de som gjort samma resa som du flera gånger tidigare. Ta hjälp av dem, lär dig av deras misstag och undvik onödiga risker.

2. Bor du i Stockholm och behöver rådgivning? Vänd dig till Stockholms Nyföretagarcentrum eller www.innovationstockholm.se. I övriga landet: vänd dig till ditt lokala Almibolag, som kan ledsaga dig rätt i just din region. www.almi.se och www.nyforetagarcentrum.se

3. Börja i rätt ände, tänk marknadsmässigt. Du har uppfunnit en smart produkt, javisst. Men finns det några kunder som vill köpa din produkt och hur når du kunderna på ett smart sätt? Börja med att undersöka marknaden, sök kunder/partners som kanske till och med kan vara med och finansiera projektet i ett tidigt stadium.

4. Rusa inte iväg till PRV med en patentansökan det första du gör. Det enda du vet säkert om du skaffar patent på din innovation är att du direkt får höga kostnader. Avvakta och se om patentet behövs eller inte. Börja i stället med att skaffa dig erfarna rådgivare och se till att det finns en marknad för det du vill göra.

5. Gör din hemläxa! Analysera! Vad vill du med din innovation och ditt företagande? Vad är viktigt för dig? Finns det ekonomi i det? Vem måste du prata med och varför? Vad behöver den personen veta för att kunna hjälpa dig?

6. Se till att ha alla papper, kontakter, marknadsundersökningar och annat i ordning. Först efter det är det läge att söka finansiering. Det är vanligt att innovatörer och företag får finansiering från olika håll, ofta tillsammans med ett regionalt Almi-bolag.

7. Ha rätt inställning! Framgång handlar mycket om vilken inställning man har. Företagande kan liknas vid idrott. Genom att tänka som en vinnare blir man en.

8. Våga kasta dig ut men gör det under så kontrollerade former som möjligt! Du kommer inte att ångra dig. Det är till och med okej att misslyckas. Även ett nedlagt företag är en erfarenhet. Det gäller bara att veta varför man lägger ner och att göra det i tid.

Lästips: ”Innovation – the five disciplines for creating what customers want” av Curtis Carlson och William Wilmot.
 


Produkten kan vara hur smart som helst, men om det inte finns någon som vill köpa den blir den inte långlivad, säger Peter Ekman.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2010-01-19