NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 1, JANUARI 2010
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens entreprenör

Med den egna personen som varumärke

Dansant manager, Idoljurymedlem och nu också smycke- och kläddesigner. Laila Bagge är en tvättäkta entreprenörssjäl som hämtar kraft ur glädjen i att arbeta med det hon tycker är allra roligast.
Bara under 2009 har Laila Bagge startat tre nya företag. Totalt har hon inte mindre än sju olika företag under sina vingar. En sann entreprenör och företagare med andra ord, men kanske inte alltid så traditionell. Termen ”Skomakare bliv vid din läst” är ingenting för Laila. Tvärtom försöker hon att se möjligheterna i att korsbefrukta sina olika verksamheter. Hennes senaste projekt, smycke- och kläddesignföretaget ”Rock by Sweden”, är ett exempel.

– Det började när jag var med i Idol och Let’s dance och folk frågade mig var jag hade köpt mina coola smycken och kläder. Jag insåg att det fanns ett stort intresse för den typen av smycken och tänkte att jag hellre tjänar de pengarna själv än låter andra göra det. Så jag kontaktade smyckedesignern Åsitas och kläddesignern Stefan Wåhlberg och vi startade samarbetet med Rock by Sweden, berättar Laila som tycker om tanken att sammanföra olika varumärken och skapa något nytt, oprövat.

Utgår från en dröm
Men trots att det döljer sig en smart affärskvinna bakom den glammiga fasaden så är det inte främst pengarna som driver Laila Bagge.

– Jag måste brinna för det jag håller på med för att det ska bli bra. Visst är det roligt när det genererar pengar, men grunden måste vara att utgå från en känsla och en dröm. För mig handlade det om att få arbeta med musik. I stället för att hoppa mellan olika ströjobb tog jag saken i egna händer och startade företag så att jag kunde skapa mig mina egna jobb, säger Laila, som framför allt ser sig som manager för artister.

– Om man gillar det man gör så orkar man med även när det är motigt. För det kommer det att vara under resans gång.

De viktigaste egenskaperna hos en entreprenör är, enligt Laila, kreativitet, stresstålighet och förmåga att lösa problem.

Bygg ett team!
– Problem kommer alltid att dyka upp längs vägen. Då gäller det att kunna ta tag i dem och lösa dem. Kreativiteten är viktig i alla sammanhang, inte minst när man ska marknadsföra sin produkt. Då gäller det att tänka utanför lådan och våga hitta nya kanaler och samarbeten, säger Laila Bagge.

Hennes främsta råd till andra företagare, oavsett bransch, är att inse att man inte kan eller bör lösa allting själv. Genom att bygga bra team där var och en är duktig på sin sak så kommer man mycket längre.

– Man kan inte vara bäst på allt. Inse dina svagheter och ta in proffshjälp för de bitar du inte behärskar. Jag är till exempel ingen stjärna på struktur, ekonomi och fakturering. Men jag har en bra jurist och bra bankman som hjälper mig så jag kan ägna mig åt det jag är bäst på, säger Laila Bagge.



Fem goda råd från Laila Bagge till småföretagare:
1) Se till att ha en bra bankman och en bra, långvarig relation med din bank. Då känner banken till din kapacitet och vet vem du är, vilket underlättar samarbetet betydligt.

2) Du måste inte klara av allt själv. Ta in hjälp utifrån. Skaffa en bra revisor som kan hjälpa dig med de viktiga ekonomiska och skattetekniska bitarna.

3) Skaffa en mentor. Det är bra att ha någon att vända sig till som har varit med förut och kan ge goda råd och stötta dig under resan.

4) Räds inte att ta in samarbetspartners bara för att du vill ha hela kakan själv. Se det som en investering som i slutänden kan generera mer vinst än om du harvar på helt ensam.

5) Utveckla din produkt eller tjänst. Se möjligheterna och skapa mervärden för kunderna till exempel genom att sammanföra olika varumärken.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2010-01-19