NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 3, MARS 2010
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Entreprenörsskolan

Så lyckas du
med e-handel

Rätt produkter, god service och trygghet för kunden. Det ser e-handelsexperten Urban Lindstedt som de tre viktigaste faktorerna för att lyckas med sin webbutik.
Det har blivit väldigt lätt att börja med e-handel. Det vimlar av enkla och billiga tekniska lösningar, och därför även av glada e-handelsamatörer. Varav de flesta knappt tjänar några pengar alls.

– Ska man lyckas med e-handel måste man satsa helhjärtat, några timmar varje kväll räcker inte. En e-butik är också en butik, med allt vad det innebär. Många underskattar såväl de logistiska problemen som svårigheten att få trafik till sin sajt.

Bra produkter säljer
Det säger Urban Lindstedt, redaktör för nyhetsbreven E-handelstrender.se och Jajja Magazine, som i böcker som ”E-handlarens handbok” ger kilovis med goda råd.

Att det allra viktigaste är att ha rätt produkter visar det faktum att www.blocket.se är en av Sveriges populäraste e-handelssajter, trots att den enligt Urban även är en av de fulaste.

– Näst viktigast är god service och att kunden känner sig trygg på sajten, rankar han.

Visa vem som står bakom
Trygghet skapar man bland annat genom att tydligt visa vem som står bakom e-butiken, gärna även med bilder av de anställda, och med trygga betallösningar. God service handlar om sådant som att se till att man är lätt att nå (även via telefon), svarar snabbt på mejl, har korta leveranstider och anger uppdaterade lagersaldon på sin sida.

– Men nischa dig inte på låga priser. Dels är det svårare att tjäna pengar på så vis, och dels får du räkna med att någon ännu billigare dyker upp. Med service och på andra vis kan du däremot lyckas sticka ut i den allt tätare e-handelsdjungeln, råder Urban Lindstedt.

Läs gärna tio av Urban Lindstedts goda e-handelsråd här nedan.



Tio tips för lyckad e-handel
Från Urban Lindstedt, redaktör för nyhetsbreven E-handelstrender.se och Jajja Magazine och författare till böcker som ”E-handlarens handbok” och ”Sökmotormarknadsföring”.

1. Se till att sidan är lättanvänd, inger förtroende och ofta uppdateras, inte minst med aktuella lagersaldon. Glöm inte att presentera ditt företag tydligt, gärna med bilder av de anställda.

2. Satsa extra pengar på modern, fräsch och lockande design av din e-butik. Se till att det finns utförliga beskrivningar av dina varor eller tjänster, med bilder. Gärna även filmer, med ljud.

3. Ha god kundservice, som är lätt att hitta, lätt att nå och är snabb på att svara. Lägg ut kundservicen på exempelvis ett telemarketingföretag om du har ont om tid. Certifiera gärna din sida enligt kriterierna för Trygg E-Handel (www.tryggehandel.se).

4. Se till att erbjuda så många olika betallösningar som möjligt, postförskott uppskattas fortfarande av många. Kom ihåg att fri frakt är mycket uppskattat bland e-handelskunder.

5. Tvinga aldrig kunden att fylla i fler uppgifter än du verkligen behöver. Se till att det är enkelt att göra och avsluta ett köp. www.dustinhome.se är föredömlig.

6. Se med hjälp av en sökoptimeringskonsult till att din sida blir hittad, och satsa på unika titel-taggar (text högst upp, oftast vit mot blå bakgrund) på varje sida. Se till att andra sidor länkar till din e-butik, och köp gärna sponsrade länkar.

7. Köp eller hyr ett bra e-handelssystem (gratissystemen kräver stora insatser av dig). Använd ett lättarbetat gränssnitt, och se till att din sajt är driftsäker. Hyr en plats för din sajt hos ett välskött webbhotell.

8. Bygg upp ett kundregister med så mycket information som möjligt, och undvik administrativt kaos genom att integrera det med övriga system, som affärssystemet, logistiksystemet och bokföringssystemet.

9. Gör mejlutskick – helst i form av ett nyhetsbrev – till dina kunder, med hjälp av en bra nyhetsbrevtjänst, som Mail Chimp. Brevet ska vara lätt att både anmäla sig till och avanmäla. Bästa sättet att få e-kunder att återvända!

10. Gör sidan interaktiv. Låt gärna kunderna recensera dina produkter eller tjänster direkt på sidan, och starta en blogg på sidan, med kommentarsfunktion.
 


Nischa dig, men inte på låga priser! tipsar Urban Lindstedt, redaktör för nyhetsbreven E-handelstrender.se
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2010-03-16