NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 4, APRIL 2010
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Mycket att tänka på - men när du har bemästrat nätet är affärsmöjligheterna oändliga.
Kari Modén

Så blir du en nätvinnare

Svenska företagare kan bli betydligt bättre på att marknadsföra sig via internet. En ökad försäljning gynnar inte bara de enskilda företagen utan hela landet. Genom att använda internet på ett smartare sätt går det att bredda kundbasen och göra ännu bättre affärer.
Den riksomfattande kampanjen Update Sweden vill göra de svenska företagarna till vinnare på nätet. I dag är drygt nio av tio svenskar uppkopplade, vilket har gjort att näthandeln ökat kraftigt. I dag är det lika vanligt att kunderna handlar avancerad hemelektronik som att man beställer hem pizza på nätet.

– Men det finns fortfarande en enorm potential för alla typer av företagare att bredda kundbasen och öka försäljningen, säger Gustav Radell på Google.
Han menar att svenska företagare generellt är duktiga på att använda sig av internet, men att det fortfarande finns ett mycket stort utrymme till förbättringar.

Tänk nytt och få fler kunder
– Det handlar om att våga tänka i nya banor, säger han och tillägger att tack vare gratistjänster och kostnadseffektiva verktyg går det att nå nya kundgrupper.

Under våren kommer Google tillsammans med bland andra Swedbank, Posten och Telia att genomföra olika kampanjer och events för att inspirera och informera svenska företagare om vilken nytta de kan ha av de nya verktygen.

– Det finns ingen anledning att bara ha en hemsida för att sprida företagets kontaktinformation. Nu går det att även annonsera på ett effektivt sätt för att hitta nya marknader och kunder. Vidare är det möjligt att på ett enkelt sätt analysera trender inom den egna branschen med hjälp av de verktyg som bland annat Google erbjuder.

Enkla och säkra tjänster ett måste
Gustav Radell är övertygad om att alla företagare har mycket att vinna på att bli bättre på att hantera sina kundkontakter och affärer över internet. Men samtidigt menar han att tjänsterna måste vara enkla att förstå och använda.
– Det ska framgå tydligt vilken nytta företagare kan ha av de olika verktygen.
En viktig del i de nätbaserade tjänsterna är att erbjuda kunderna säkra, enkla och användarvänliga e-tjänster och där kommer Swedbank in som en självklar partner.

– E-bokföring, e-handelsbutik och e-faktura är bra exempel på moderna lösningar som underlättar vardagen för företagaren. Det krävs en bra logistik i betalningsflödena, säger Eva Hjalmarsson på Swedbank som menar att moderna e-handelslösningar hjälper företagaren att spara tid på det administrativa arbetet för att kunna lägga den på fler kundmöten istället.


Läs mer om Update Sweden
Titta på filmen från Update Sweden-seminariet
Det här bör en svensk företagare kunna om nätet
  • Ta reda på vad kunderna söker efter på nätet med gratisverktyget Google trender
    www.google.se/trender
  • Optimera din marknadsföring och din webbsida med gratisverktyget Google Analytics
    www.google.se/analytics
  • Hitta de kunder som söker efter dina varor och tjänster med Googles annonsverktyg Google AdWords
    www.google.se/adwords
  • Testa att lägga ut produktfilmer, nyhetsbrev, kundträffar etc på världens största videosite
    www.youtube.com
    och nå en miljonpublik
  • Använd Googles lokala företagscenter för att skapa gratis uppgifter. När möjliga kunder söker på Google Maps efter lokal information hittar de ditt företag: adress, öppettider och bilder av ditt skyltfönster eller dina produkter. Det är lätt, gratis och du behöver inte ha en egen webbplats.
    www.google.se/local/add
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2010-04-28