NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 4, APRIL 2010
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Entreprenörsskolan

Så gör du miljöarbetet lönsamt

För CSR-rådgivaren Per Grankvist är det en självklarhet att miljöarbete är lönsamt. För det är vad marknaden, vi kunder, vill ha. De företag som inte bryr sig kan däremot börja fila på sina konkursansökningar.
Per Grankvist är CSR-rådgivare, och hjälper stora företag att göra något bra på egen hand. Men CSR (Corporate Social Responsibility) är inget ord han gillar och i sin bok ”CSR i praktiken – hur företaget kan jobba med hållbarhet för att tjäna pengar” avlivar han begreppet redan på sidan 19, till förmån för ”hållbarhet”.

– CSR har handlat mycket om pr och utanpåverk och det är därför många har skurit i sin CSR-budget under lågkonjunkturen. Det behövde inte de smarta företag göra som integrerat hållbarhet och ansvarstagande i sin affärsplan. De fattade tvärtom ännu fler smarta beslut, och fick därmed mer pengar över.

Steg för steg

Per talar om ”smarta” företag, inte om ”gröna”.
– Att skicka elektroniska fakturor och åka tåg i stället för flyg är smart, det kan alla fatta. Men pratar man om ”grönt” tror en del att man måste göra om hela verksamheten, vilket upplevs som besvärligt, menar Per, en av grundarna av miljösajten ”En lagom dos grönt”.

– Genom att göra många, smarta val i vardagen gör vi steg för steg världen till en bättre plats.

Per Grankvist nämner vissa större företag som han tycker saknar existensberättigande tack vara sin ignorans.

– De vill inte hjälpa sina kunder att bidra till en bättre värld och kommer helt rättvist att slås ut från marknaden om de inte förändrar sig i grunden. Kunderna i dag vill ha företag som engagerar sig för att göra samhället bättre, vilket gör det lönsamt att engagera sig.



Tio tips för ett lönsamt miljöarbete
Från Per Grankvist, CSR-rådgivare i Stockholm.

  1. Tänk hela tiden efter: Vilket av de alternativ jag har är smartast? Gäller i alla val och situationer i livet. Men lite övning blir det snart en självklarhet att göra smarta val.
  2. Läs på, i böcker, på nätet och så vidare, och ta reda på vad andra företag har gjort. Kunskap gör det lättare att göra smarta val. Kom ihåg att kunderna är smarta, de märker era smarta val.
  3. Spara el genom att till exempel använda lågenergilampor och stänga av datorerna när de inte används. Använd de pengar ni sparar på att dra ned elkonsumtionen till att byta till miljömärkt el.
  4. Inventera er verksamhet ur ett resursperspektiv och använd sådant som material och råvaror snålt och smart. Lär av Ikea, som är en förebild inom snål smarthet.
  5. Välj smarta transporter om ni har möjlighet, som tåg i stället för flyg eller bil. Har bilen företagsnamnet på sig, se till att det är en miljöbil.
  6. Koordinera och optimera transporter och leveranser i möjligaste mån. Och behövs det verkligen så mycket emballage?
  7. Ta till er den nya tekniken, i form av allt från elektroniska fakturor och dubbelsidig kopiering till möten via internet.
  8. Engagera er i det lokala samhället, gräv där ni står. Kanske kan ert företag plocka skräp den halvdag ni hade tänkt er ännu en meningslös kick-off? Det ger medarbetarna mening och motivation och får både dem och andra att prata om ert företag.
  9. Slå både miljö- och den sociala flugan i en smäll, som kosmetikmärket Aveda som använder lavendelolja från ett ekologiskt småbrukarkooperativ i Bulgarien.
  10. Låt er kommunikation handla lika mycket om vad ni inte gjort som om vad ni gjort. Att vara ödmjuk och berätta om vad man vill ökar både trovärdigheten och möjligheterna att få berätta om det.
 


Läs gärna mer på www.csripraktikenboken.se, där du kan ladda ner ett utdrag av Pers bok gratis och titta på videointervjuer med honom.
Länkpil På www.enlagomdosgront.se kan du prenumerera på miljötips.

Som hög chef på kafékedjan WayneŽs Coffee upptäckte Per Grankvist att det såldes mer kaffe om det var Rättvisemärkt.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2010-04-28