NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 5, MAJ 2010
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Fokusera på snille-
blixten - och kör!

Våga satsa på din idé, ha siktet inställt på försäljning och omge dig med bra personer. En framgångsrik entreprenör måste satsa helhjärtat och ha stenhårt fokus på sin snilleblixt. Det är kärnan i den framgångsrike entreprenören Richard Båges budskap till andra företagare.
För svenska folket blev han ett känt ansikte när han deltog som en av drakarna i SVT:s Draknästet. Som 19-åring startade Richard Båge sitt första företag och i dag, vid 38, är han grundare av och delägare i ett flertal företag som tillsammans omsätter en miljard kronor och finns i 20 länder.

– Det var inget jag trodde när jag startade mitt första företag. Däremot har jag fötts med mycket energi och höga ambitioner. Jag ser hela tiden nya utmaningar och höjer ribban för mig själv. Det är nog en av anledningarna till att jag har lyckats.

Vad är ditt bästa råd till småföretagare som vill nå framgång?

– Fokusera på din snilleblixt, kör järnet och våga växa! Fokus är A och O för en entreprenör. Som investerare går jag aldrig in hos en entreprenör som inte satsar 100 procent. Man måste vara villig att offra en fast anställning och mycket annat för att lyckas. Företagande är en livsstil och inget man bara gör mellan nio och fem.

Kolla upp marknaden för din produkt ordentligt och stäm av att det inte redan finns hundra liknande produkter. Och glöm inte att kolla upp din kunds kreditvärdighet!
– Order är jättekul. Men kan kunden verkligen betala? Det är extra viktigt att kolla upp om kunden är en stor del av bolagets omsättning. Och glöm inte försäljningen. Om ingen köper din produkt spelar det ingen roll hur bra den än är.

Ta risken!

Riskvillighet är en bra entreprenörs mest utmärkande egenskap, tycker Richard Båge.
– Man får inte vara rädd för att ta risker. Håll i slantarna, men var inte så försiktig och rädd för motgångar att du inte kommer vidare.

Precis som många andra har han gått på minor under sin entreprenörsresa. Men det är inget som fått honom nedslagen. Tvärtom.
– Som entreprenör gäller det att inte låta sig nedslås av en motgång. Jag ser inte mina motgångar som problem, utan som utmaningar och vägvisning. Det handlar om vilken inställning man har.

En annan viktig del i framgången är att omge sig med bra medarbetare. Richard Båge liknar rekryteringsprocessen vid att gå på dejt.
– När jag letar efter nytt, kompetent folk går jag på magkänsla. Visst är sakkunskapen viktig, men om inte personkemin finns så funkar det inte. När du väl har hittat rätt gäller det att motivera dina medarbetare genom att ge dem ansvar och få dem att utvecklas.

Jobba bort dig själv
Richard Båge tycker att en företagsledare ska våga decentralisera. Han är allergisk mot ordet oumbärlig.
– En bra ledare ska ”jobba bort sig själv”. Man ska arbeta hårt och ambitiöst men inte vara rädd för att delegera. Hitta din kronprinsessa eller prins som du vet kan ta över och göra ditt jobb lika bra. Det resulterar i tillväxt och möjlighet till personlig utveckling. Jag gillar inte protektionistiskt ledarskap, säger han bestämt.

Han tillägger att det viktigaste av allt är att få med sig alla i företaget och skapa en enad intern bild av var man står i dag och vart man är på väg.
– Det gäller att skapa en vi-känsla så att alla strävar åt samma håll. Först när alla är med i laget kan man nå riktig framgång.



Foto: Carl-Johan Söder/SVT
Att våga riskera lite är a och o för en entreprenör, menar Rickard Båge.
Richard Båges bästa tips:

  • Håll i slantarna! Ha koll på kassaflödet och resultatet.
  • Våga växa! När du fått kvittens på din affärsmodell är det dags att våga ta nya steg. En entreprenör måste våga för att vinna.
  • Fokusera på försäljningen snarare än produktutvecklingen. Om ingen köper din produkt spelar det ingen roll hur bra den än är.
  • Våga ta betalt! Oavsett om du säljer en produkt eller tjänst så ska du ta ordentligt betalt för din tid eller vara.
  • Innan du anställer – se till att du själv jobbar minst 80 timmar per vecka.
  • Ha kul! Företagandet är en livsstil och man måste tillåta sig och sina anställda att ha roligt på jobbet.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2010-05-18