NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 6, JUNI 2010
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Lektyr för hängmattan

Sommar, och äntligen tid att läsa. Men att hitta riktigt bra böcker om management och företagande är tyvärr inte lätt. Många är fulla av så kallad corporate bullshit. Men här är åtta inspirerande pärlor som håller hela sommaren – och som du inte somnar i hängmattan av.
”Lyckas som entreprenör” av Ola Lauritzson (ICA Bokförlag).En idealisk handbok både för den som vill starta eget och för den erfarne företagaren som behöver inspiration för att lyfta sig till nästa nivå. Att civilekonomen Ola Lauritzson är en av Sveriges bäst säljande fackboksförfattare är lätt att förstå efter att ha läst denna bok.

”Blue Ocean Strategy – skapa nya marknader utan konkurrens” av W. Chan Kim och Renée Mauborgne (Liber Förlag).Inspirerande bestseller som berättar hur ditt företag kan lämna konkurrensen i den ”röda oceanen” och skapa nya, egna marknadsutrymmen i outnyttjade ”blå oceaner”. Flummigt? Inte alls, boken är resultatet av 15 års grundlig forskning på handelshögskolan INSEAD.

”Handbok för smartare möten” av Peter Wiklund (Bokförlaget Redaktionen i Sthlm). Många möten som känns som slöseri med tid? Så är det på de många lite större företagen. För de där har inte läst Peter Wiklunds bok, full av råd om hur man gör mötena meningsfulla, som ”ge chefen en spark i baken”. Alla kan vi känna igen oss i boken, skriven med glimten i ögat.

”Mind Your Own Business – entreprenörens överlevnadshandbok” av Gustaf Oscarson (Bissy Media). På 176 sidor lyckas grundaren av nyttforetag.com klämma in 30 intervjuer och hela 2 500 tips till entreprenörer. Till störst nytta för nyföretagaren, men här finns också många kloka råd till äldre företagarrävar. Och låt dig för all del inte luras av att Gustaf Oscarson bara är 27 år.

”CSR i praktiken – hur företaget kan jobba med hållbarhet för att tjäna pengar” av Per Grankvist (Liber Förlag). Denna lättlästa bok krossar effektivt myten om att det är dyrt och besvärligt för företag att vara miljömedvetna. För Per Grankvist är det en självklarhet att miljöarbete är lönsamt, och han visar i sin bok hur de ”smarta” företagen växer, medan de som inte bryr sig halkar efter.

”Tumregler: 52 sanningar för att lyckas med affärer utan att förlora sig själv” av Alan M Webber (Bookhouse). En av grundarna till den amerikanska affärstidningen Fast Company har i denna bok samlat ihop de klokheter/tumregler som han samlat på sig under 40 år. Tänkvärd och lättläst, med 52 kapitel på 222 sidor. Läs ett kapitel i taget, och fundera sedan på det under tuppluren!

”Marknadsföring och kommunikation i sociala medier” av Lena Carlsson (Kreafon). Alla pratar om sociala medier, som Facebook, Twitter och YouTube, men de flesta förstår inte affärsnyttan med dem. Men läser du denna bok, den första i sitt slag på svenska, begriper du hur ditt företag med hjälp av sociala medier kan få mer trogna kunder och ökad lönsamhet.

”Den globale entreprenören” av Richard Branson (Roos & Tegnér)Både denna bok och Bransons ”Självbiografi” är ren festläsning. Den spektakuläre Virgin Air & Records & Galactic-grundaren Richard Branson har såväl fantastiska historier, spännande företagsfilosofi som konkreta råd att bjuda på. Som hur du ska tänka när du anställer.



I sommar har du tid att plöja några tegelstenar.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2010-06-01