NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 7, SEPTEMBER 2010
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
ENTREPRENÖRSKOLAN

Så får du betalt i tid

Dåliga betalningsrutiner leder till dålig likviditet och i värsta fall till att företaget hamnar på obestånd. Men det är lätt att bygga upp goda betalningsrutiner.
60 procent av Sveriges företag låter magkänslan styra kreditarbetet. Det visade en undersökning från affärs- och kreditupplysningsföretaget UC häromåret.
– Detta leder ofta till högvis med obetalda fakturor och inte sällan till att hela företaget får problem, berättar Roland Sigbladh, marknadschef på UC och ledande expert på kreditfrågor, med hittills tre böcker på sitt samvete.

Han säger att man måste stämma i bäcken. Redan innan man skriver avtal med en ny kund ska man kolla dennes kreditvärdighet. Finns det betalningsanmärkningar och liknande ska man vara försiktig med att ge kredit utan bra säkerheter, alternativt kräva förskottsbetalning av sina varor/tjänster.

Skriv en ordentlig faktura!

– I nästa steg bör man göra det till en god vana att skicka orderbekräftelser på de beställningar man har uppfattat att man har kommit överens om, tipsar han.

Själva fakturan slarvas det också ofta med, trots att det är lätt att hitta föredömliga fakturamallar på nätet.
– Två vanliga misstag är att inte tydligt ange vilka varor/tjänster det handlar om, och att inte ange att man tar ut dröjsmålsränta vid sen betalning.

Inge respekt genom att ställa krav

”Som man bäddar får man ligga”, säger Roland Sigbladh och syftar på att generösa betalningsrutiner brukar leda till försenade betalningar. Ring och ställ krav, uppmanar han.

– Att man följer upp sin reskontra visar att man är seriös och professionell, påpekar han. En betalningspåminnelse kan följas av flera. Men hemmagjorda knep fungerar inte alltid. Roland berättar om en företagare som skickade en bild av en arg liten björn på sin första påminnelse, och en lite större björn på den andra. Men inga pengar kom.

– När han ringde och frågade vad som stod på fick han veta att kunden lät bli att betala, för att han var nyfiken på hur stor björnen skulle bli. Läs gärna tio av Roland Sigbladhs bästa betalningstips här nedan.


Tio tips som ökar chansen att få betalt
Från Roland Sigbladh, marknadschef, UC, Stockholm.

1. Innan du skriver avtal med en kund, ta alltid en kreditupplysning! Ger upplysningen oroväckande information, kräv förskottsbetalning eller bankgarantier! Titta också efter vad det står om din kund på internet.

2. Sätt en limit på din kund, lämpligen på mellan 1 och 3 procent av dennes årsomsättning. Omsätter din kund 5 miljoner per år bör du således inte sälja mot faktura på högre belopp än mellan 50 000 och 150 000 kronor per månad.

3. Se till att du har rätt adress, organisationsnummer och liknande till din kund. Se också till att du vet att han eller hon har befogenhet att beställa av dig.

4. Kräv skriftlig beställning av dina varor och tjänster. I annat fall, skicka alltid en orderbekräftelse till din kund!

5. Specificera allt på de fakturor du skickar, så detaljerat som möjligt. Ange alltid aktuell momssats för varje vara eller tjänst.

6. Skriv alltid ut exakt vilket datum du vill ha dina pengar, inte ”30 dagar” eller liknande.

7. Ange tydligt på din faktura att du tar ut påminnelseavgift och dröjsmålsränta, samt vilken räntenivå du använder dig av (lagstadgad räntenivå är 8 procent över gällande diskonto)!

8. Var inte rädd att ställa krav på din kund! Får du inte betalt, så ring genast och fråga varför och/eller skicka en betalningspåminnelse. I andra påminnelsen bör du berätta att fakturan går till inkasso om den inte blir betald.

9. Låt en jurist titta på dina fakturor och avgöra om de är juridiskt bindande! Finns det exempelvis äganderättsförbehåll (som kan göra att du får tillbaka dina varor om de inte blir betalda)?

10. Föreslå din kund eller leverantör att betala med kort! Då får du pengarna omedelbart och höjer din likviditet. Som motprestation bör du erbjuda kassarabatt, att varan eller tjänsten blir en viss procent billigare om den betalas genast.
 


Roland Sigbladh uppmanar att inte vara för generös gentemot betalande kunder.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2010-09-21