Nyhetsbrevet Bättre Affärer Tips och inspiration för dig som är företagare
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Harmonisk hållbarhet lyfter Kafferosteriet

Kafferosteriet på Österlen har snabbt etablerat sig på de tuffa konferens- och hotellmarknaderna. Med stilren inredning, utsökta frukostar och fokus på hållbarhet.

Efter ett par varv på Kafferosteriets webbplats är det ord som ”njutning” och ”harmoni” man har på läpparna. Platschefen Stefan Ljungquist medger att det är ungefär vad sidan vill förmedla.
– Ja, det viktigaste för oss är att våra gäster mår så bra som möjligt, säger Stefan, som driver Kafferosteriet tillsammans med sin bror Peter.
Hotellet öppnade sommaren 2009 och har redan gott om gäster i sina 15 rum, både privata under sommarmånaderna och konferensgäster resten av året.

Konsekvent genomfört
Bröderna drev tidigare Klocka Fjällgård i Jämtland, men eftersom Peter ändå bodde i Skåne köpte de vad som i dag är Kafferosteriet. I lokalerna i Löderup höll tidigare Mötesplats Österlen till, en krog känd för sin goda mat.
– Men bland det första vi gjorde var att stänga restaurangen för privatgäster, skrattar Stefan, väl medveten om att de därmed bröt mot gängse affärsmodeller.
De genomförde i stället konsekvent sina idéer, bland annat om miljövänligt hållbar kvalitet in i minsta detalj.

Tidlöst och harmoniskt
Kafferosteriets stilrena miljöer och milda färgskalor är skapade av formgivaren Nirvan Richter från Norrgavel. Men man vill inte profilera sig som ”designhotell”.
– Nej, våra miljöer är tidlösa och harmoniska, aldrig utstuderat pretentiösa.
Det finns även ett kafferosteri i ett av de tre husen, och på hemsidan kan man e-handla rostade bönor. Men det goda kaffet får mest hotellgästerna njuta av. Tillsammans med lokal marmelad, lokal ost och inte minst bröd från Olof Viktors i grannbyn Glemminge.

Rätt gissat, frukosten hör till det som gjort Kafferosteriet omtalat. Den enda marknadsföring man ägnat sig åt i övrigt var att bjuda in nyckelpersoner från olika företag, för att få konferenskunder.
De räknar inte med att hotellet ska ge storkovan.
– Nej, det är mer en livsstil att driva företag här på Österlen. Hade vi prioriterat pengar hade vi stannat i Stockholm, säger Stefan Ljungquist.

Anders Wikberg, Redaktörerna

Vill du starta e-handelsbutik?

Vi hjälper dig. Genom vårt samarbete med Jetshop kan vi hjälpa dig hela vägen, från idé till färdig affär. Jetshop Mini kostar bara 49 kr/månad.

Läs mer om e-handelsbutik
 

 
Frukosten på Kafferosteriet är omtalad.
Stefans bästa tips
  1. Se till att du verkligen känner för vad du gör. Det går aldrig att lura sina kunder, de märker snabbt om du bara jobbar halvhjärtat och då är det i så fall dags för dig att göra något annat.
  2. Snåla inte när du väljer leverantörer och samarbetspartners. Dessa är ofta en lika stor del av ditt företags ansikte utåt som själva företaget är.
  3. Du måste vara envis, arbeta hårt och ha gott om tålamod. Det finns inga genvägar till framgång.
 

Nyhetsbrevet Bättre Affärer vänder sig till bankens företagskunder. Det ges ut tio gånger per år.
Ansvarig utgivare: Ellen Carlgren. Redaktör: Maria Toll. Lokala avvikelser kan förekomma.
Distribution: Brightly. Denna webbplats använder cookies.