Nyhetsbrevet Bättre Affärer Tips och inspiration för dig som är företagare
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Få koll på vem du gör affärer med

Med en bra kreditupplysningstjänst håller du koll på dina kunder och leverantörer. Bättre Affärer guidar dig till hur du kan använda kreditupplysningar.

Swedbanks kreditupplysningstjänst finns i tre varianter: Liten kreditkoll, Stor kreditkoll och Komplett kreditupplysning. Med Liten kreditkoll får man veta grundfakta om ett företag och om det har betalningsanmärkningar.

Grundinformation räcker en bit
Henrik Hargéus, affärsrådgivare på Soliditet, som är en av leverantörerna av affärsinformation till Swedbanks tjänst, säger att grundinformation är viktig i det inledande skedet av affärsrelationer. Inte minst som bekräftelse på att företag är vad det utger sig för att vara. Men för att kunna bevilja krediter krävs mer.
– Har man privatpersoner eller enskilda firmor som kunder är betalningsanmärkningar intressanta. Men för aktie-, handels- och kommanditbolag är sådana signaler trubbiga. Det finns solida börsbolag med ett flertal anmärkningar.

Saldot hos fogden
Henrik Hargéus anser att man även bör titta på skuldsaldot hos kronofogden. Är det noll är skulden i fråga reglerad.
– Summan är också viktig. Har ett bolag med miljardomsättning missat att betala en faktura på 3 000 kronor bör man inte fästa något större avseende vid detta.

Rating räcker längre
I Stor kreditkoll ingår även information från bokslut, om ägande och rating. Rating är en femgradig betygsskala för företag, från AAA (högst) till C, baserad på 2 400 parametrar.
– Rating är ett tillförlitligt mått på tillståndet i ett företag, och det är oftast tryggt att ge åtminstone mindre krediter till företag med rating A eller bättre, säger Henrik Hargéus och menar att ett försämrat ratingbetyg utgör en viktig varningssignal. Andra varningssignaler kan vara större förändringar i styrelsen, försämrat betalningsbeteende (betalningsindex) i förhållande till förfallodag samt revisorsanmärkningar.

All information
Komplett kreditupplysning innehåller all tillgänglig information om ett företag.
– Man bör absolut skaffa komplett information om företag som man inleder djupare affärsförbindelser med, eller beviljar större krediter till. Kostnaderna är försumbara, relativt de kreditförluster eller leveransproblem man riskerar, råder Henrik Hargéus.

Anders Wikberg (Redaktörerna)

Upplysningar på kundernas sida
Lessmore levererar Swedbanks kreditupplysningar. Till tjänsten har Lessmore valt de bästa bitarna från välkända leverantörer som Soliditet och Creditsafe. För tjänsterna utgår inga abonnemangsavgift. Som kund i Swedbank betalar du bara för de upplysningar du faktiskt får.
– Det borde passa mindre och medelstora företag, som inte behöver ta kreditupplysningar så ofta, säger Fredrik Kilenius, vd på Lessmore. Lessmore erbjuder även Företagsbevakning. För 11 kronor per år och företag kan man via e-post eller sms få information om upp till 300 kredithändelser per år, som betalningsanmärkningar, rating- eller styrelseförändringar.
Du kan beställa kreditupplysningstjänsterna i internetbanken. Läs mer här.
 

 
– Rating är ett tillförlitligt mått på tillståndet i ett företag, säger Henrik Hargéus på Soliditet.
Skydda dig mot bolagskapning

Bolagskapning innebär att någon genom att ändra uppgifter i bolagsregistret försöker tillskansa sig bolagets tillgångar, helt eller delvis. Bolagskapning är ett litet men växande problem. Enligt Bolagsverket skedde ett 20-tal fall under 2009.

Ett bolag som drabbats är West Emballage AB i Kungsbacka. På två dagar 2008 lyckades en bolagskapare ta ut 1,65 miljoner kronor från företaget.

Det går att skydda sig. Via webb eller telefon kan man gratis kontrollera om något förändrats i ens bolag eller om det finns pågående ärenden på Bolagsverket i Sundsvall som hanterar uppgifterna. Man kan också se till att få e-post när ärenden om ens bolag diarieförts. Vill man vara på den mer säkra sidan kan man, för 300 kronor per år, prenumerera på ändringar i ens bolag.


Mer information finns på www.bolagsverket.se
 

Nyhetsbrevet Bättre Affärer vänder sig till bankens företagskunder. Det ges ut tio gånger per år.
Ansvarig utgivare: Ellen Carlgren. Redaktör: Maria Toll. Lokala avvikelser kan förekomma.
Distribution: Brightly. Denna webbplats använder cookies.