Den nya penningtvättslagen i Sverige innebär att bankerna har lagkrav på sig att ha koll på sina kunders verksamhet.

– Begreppet ”känn din kund” är centralt. Att veta vad våra kunder gör är lagstiftat, oavsett om de är privatpersoner eller företagskunder, säger Mats Ideström som arbetar med penningtvättsfrågor på Swedbank.

Frågor inom olika områden
Privatpersoner måste identifiera sig och banken kan fråga var pengarna kommer ifrån vid större insättningar. Men företagskunder är de som märkt av de nya reglerna mest. Bankerna har numera lagkrav på sig att ställa frågor bland annat kring verksamhet, omsättning, antalet anställda, utlandsbetalningar, firmatecknare och affärsplan.

– I början var det många som reagerade och undrade varför vi plötsligt ställde så många frågor. För bankpersonalen är det viktigt att ta sig tid och förklara varför vi frågar. Frågorna vi ställer är inte revolutionerande på något sätt, utan svaren har både nya och mer erfarna företagare koll på.

Misstänkt penningtvätt rapporteras
I 99 procent av alla fall då kunden får frågor finns en bra förklaring, men ibland kan banken stoppa transaktioner och upptäcker banken misstänkt penningtvätt har de skyldighet att rapportera till finanspolisen.

Mats Ideström tycker att reglerna är bra och tror att bankerna nu har lättare att stoppa personer med illegal verksamhet redan när de ansöker om att bli kund.

– De som livnär sig på kriminell verksamhet och är tillräckligt slipade hittar alltid nya vägar, men de nya reglerna försvårar i alla fall för dem.