Sökmotorer på nätet är ofta det första som många potentiella kunder använder i jakten på det du säljer. Via marknadsföringstjänsten Google Adwords köper företag så kallade sponsrade länkar som dyker upp i samband med att någon söker på vissa ord. Om någon till exempel söker på ett resmål dyker sponsrade länkar från resebyråer upp.

Rätt sökord kan göra succé
Med budskapet ”Grattis Daniel och Victoria. Behöver ni barnvakt så hjälper vi gärna till” köpte Nanny.nu annonser kopplade till ett antal sökord, så kallade AdWords, relaterade till graviditet och barn. Uppmärksamheten för företaget blev väldigt stor över hela Sverige.

- Aktiviteten var klockren och rolig. Kännedomen om företaget ökade och kunderna strömmade till.  Vi blev det elfte mest trafikdrivna sökordet under hela augusti. Kampanjen stod för 14 procent av trafiken till vår hemsida, säger Jeanette Gorosch, VD och grundare av Nanny.nu.

Fånga kunden i rätt ögonblick
Hela 77 procent av svenskarna söker information på nätet innan de tar beslutet att köpa en produkt eller en tjänst. Med sökordsmarknadsföring kan företagen nå dessa konsumenter i just det ögonblick de söker efter det ditt företag erbjuder.

- En stor fördel med denna typ av annonsering är att svaren kommer så snabbt, vilket gör att företagen som annonserar direkt kan avläsa hur olika budskap lockar på kunderna och vad som faktiskt fungerar, säger Emma Stjernlöf, kommunikationschef på Google Sverige.

Just nu får du support av Googles experter
Se till att komma igång med din sökordsmarknadsföring redan idag, anpassat efter dina behov och din verksamhet.

– För att få fler kunder att upptäcka möjligheten med AdWords startar vi nu en support för att hjälpa företag att komma igång och skräddarsy sina kampanjer. Vi vill sänka trösklarna och ge tips och råd från våra experter, säger Emma Stjernlöf, kommunikationschef på Google Sverige.

Som Swedbank- eller sparbankskund får du 1000 kronor att testa AdWords för – ett erbjudande som kan ge dig hundratals nya kunder.
Du får även direkthjälp från Googles experter - ring 0200 - 125 384 (månd-fred 9-18) för att komma igång! Upp till 30 dagars support med praktiska tips och hjälp med uppföljning ingår.