I september var det ovanligt många som fick konstiga mejl. Ett av de konstigaste liknade inloggningssidan på Swedbanks internetbank, och innehöll en länk där mottagaren uppmanades att verifiera sitt Swedbank-konto.

– Men många som fick detta mejl var inte ens kunder i Swedbank. Bedragarna skjuter med hagelbössa, och hoppas på åtminstone några träffar, berättar Bertil Ellvén, som är säkerhetschef på Swedbank.

Bertil dementerar bestämt att bedragare på något vis skulle ha fått tillgång till Swedbanks kundregister. Han garanterar att detta register är i mycket tryggt förvar.

Syftet med dessa mejl är att få tag på kunders inloggningsuppgifter, och drabbar långtifrån enbart bankkunder. Metoden kallas phishing, eller nätfiske.

Att phishing blir allt vanligare beror på att metoden fungerar. Det finns många som obetänksamt delar med sig av sina personliga koder. Via konstiga mejl, via sociala medier som Facebook och på andra sätt.

– Jag tror inte att de personerna lika generöst skulle ge ifrån sig kopior av sina hemnycklar. Men att lämna ifrån sig sina personliga koder kan ge lika allvarliga konsekvenser, påpekar han.

Har du drabbats av phishing ska du genast anmäla detta, både till din bank och till Polisen. Men du blir inte automatiskt ersatt för dina eventuella förluster. Utredningar görs dock, i varje enskilt fall.

Så undviker du phishing.

– Det räcker i stort sett att veta att varken banker eller några andra seriösa företag någonsin kontaktar sina kunder via e-post eller telefon och uppmanar dem att lämna ifrån sig personliga uppgifter, lugnar Bertil Ellvén.

Reservationen ”i stort sett” gör han eftersom det finns gott om datorer, och andra tekniska prylar med tillgång till Internet, som saknar både brandväggar och antivirusprogram. Varje dag kapas datorer i Sverige, ofta utan att användaren ens märker det.

– Vi på banken gör allt vi kan för att skydda våra kunder. Men våra insatser står sig tyvärr slätt, om inte även våra kunder tar sitt ansvar för säkerheten, konstaterar han.

Kapas inte datorn så kan identiteten kapas. Även detta blir allt vanligare och drabbar någon svensk nästan varje dag. De flesta av dessa har fått sina ID-handlingar stulna, men allt fler kapare hittar de uppgifter de behöver på nätet.

– En bra tumregel är att inte lämna ut hela personnumret i sammanhang där det inte är nödvändigt, som vid medlemskap i föreningar eller kundklubbar, tipsar Bertil Ellvén.

Ett annat gott råd är att ha kontroll på sin post, så att man snabbt märker om någon har ändrat ens adress. Är du drabbad kan du spärra din identitet via kreditupplysningsföretag som UC och Soliditet.