– Det är lite oroligt på marknaden just nu och jag vill att Villervalla ska växa under kontrollerade former. Hittills har vi fördubblat omsättningen varje år. Men om vi behåller vår årliga omsättning på 40 miljoner kronor är jag nöjd, säger Hanna Håkansson, som vill att företaget ska utvecklas stabilt, både för sin egen och för sina 17 medarbetares skull. Det kan kosta mer än det smakar att ge sig in på nya marknader.

– Jag har blivit mer eftertänksam i takt med att företaget har växt, förklarar socionomen och entreprenören Hanna Håkansson som startade företaget 2005 i samband med att hon lanserade den första egna kollektionen.

2011 fick hon priset årets entreprenör och Villervalla var ett Gasellföretag både 2010 och 2011. Hon fick Ernst & Youngs pris "Entrepreneur of the year" 2011, samt Veckans Affärers utmärkelse "Årets superföretag".

– Smickrande för mig personligen och kul för mina medarbetare, säger Hanna Håkansson.

Hanna driver idag två konceptbutiker, en outlet och en webshop. Kläderna tillverkas i utvalda fabriker i Indien och Kina och med 70 återförsäljare i Sverige och över 120 återförsäljare i världen.

– Från början var det lite av en protestaktion mot klädkedjornas stereotypa och könsindelade barnmode i rosa och ljusblått. Jag ville ha bra, färgglada unisexkläder till min son, och hittade inte sådana kläder i handeln, säger Hanna Håkansson, som lyssnade på sina bekanta som upplevde samma brist.

Bakom framgången finns även en IT-kunnig make och en samarbetspartner som har fingertoppskänsla för textil och design, Anna Kraft i Växjö.

– Kärnan i verksamheten är ha känsla för bra kläder med passform. Det ska vara kvalitet till rätt pris. Så hon är en väldigt viktig samarbetspartner, säger Hanna Håkansson, som betonar vikten av att omge sig med människor som engagerar sig i verksamheten.

– Jag drev en butik med barnkläder innan jag startade Villervalla. Det var naturligt att de medarbetarna följde med in i det nya, som tog allt mer tid och kraft.

De flesta soloföretagare är rädda för att växa. Vilka tips vill du ge till andra som tänker ta det första stora beslutet - att anställa?
– Jag kan förstå dem, för det är både ett stort ansvar och en stor kostnad. Ett tips är att alltid starta med provanställning och att vara noga med arbetsbeskrivningen så att det inte blir missförstånd.

Vilken typ av rådgivare tar du hjälp av?
– Jag har inte direkt tagit hjälp av någon, men vid vissa tillfällen har jag förstås kontakt med min bankrådgivare, min revisor och skattemyndigheten. Jag har aldrig behövt ta några större lån. Jag är nog en typiskt kvinnlig företagare. De sägs att kvinnor tar mindre risker och det stämmer i mitt fall.
 
Hittills under din tillväxtresa. Vilken har varit den största utmaningen?
– Att räcka till på jobbet och hemma när barnen var små.

Vilket är ditt bästa minne?
– När första kollektionen kom ut och det blev succé.

Idag ligger världen öppen företaget Villervallas färgstarka och bekväma kläder.  Hur ser ditt företagande ut om fem år?
– Vi har fler konceptbutiker runt om i landet och vi har expanderat till fler länder.

Hur ser trenderna ut för barnkläder? Och spelar de någon roll?
– Vi är inget modemärke så det påverkar varken mig eller våra kollektioner särskilt mycket. Vi kommer fortsätta göra färgglada kläder i sköna modeller så länge kunderna önskar oavsett hur trenderna ser ut.