Den 24 september sändes premiäravsnittet av Hangout med Google - Google Sveriges livesända webbaserad utbildningsserie - som skall hjälpa små och medelstora företag att skapa en bättre närvaro på webben. Serien livesänds varannan fredag eftermiddag under hela hösten i avsnitt som är ca 20-30 minuter långa. I varje avsnitt diskuteras ämnen som berör företagande och internet. Experter från Google och aktuella gäster berättar och ger konkreta råd kring hur företag kan skapa bättre affärer online.

Formatet bygger på Googles Hangout-teknik som innebär att avsnitten sänds live och att tittaren kan ställa frågor direkt till talarna via kommentarsfältet för klippet och på så vis göra serien relevant för just sitt företag och dess utmaningar. Det enda du behöver är ett Google+ konto, som är gratis att skapa på plus.google.se. Under sändningen kommer ett urval av frågorna att besvaras av experterna. Du behöver självklart inte Google+ konto om du bara vill titta på serien, och avsnitten kan naturligtvis ses i efterhand på samma länk.

Presentatörskapet delas av Googles PR-chef, Emma Stjernlöf och marknadschef, Gustav Radell. I det första avsnittet, som handlar om hur internet har påverkat vårt sätt att kommunicera, gästas man av ingen mindre än Elisabeth Thand Ringqvist, VD för Företagarna som ger oss sin reflektion över hur nätet har banat väg för en ny sorts företagsamhet. Vi får även träffa Google Sveriges VD Stina Honkamaa som bland annat kommer prata om olika sorters verktyg för att fokusera på rätt typ av kommunikation på nätet.

Schemat för sändningarna ser du nedan. Det går även bra att se gamla sändningar:
Trender online – 24 september
Synas & sälja – 5 oktober
Ditt företag och mobilen – 19 oktober
Att vara lokal på nätet – 2 november
Socialisera mera – 16 november