Fler och fler kunder blir mer ifrågasättande i deras val av kläder. Många vill inte gå runt med kläder vars produktion belastar miljön eller görs av människor som tvingas jobba under dåliga förhållanden.

– Vi använder oss av uttrycket ”Comfort for Body and Soul” vilket innebär att våra kunder ska veta att kläderna de bär är av hög kvalitet samtidigt som de produceras på ett bra sätt, säger Mia Tapio.

Kläderna tillverkas i Europa
Anledningen, anger Mia, är att vi enklare kan kontrollera att allt sköts på rätt sätt. Dessutom är det enklare att se till att arbetarna får en bra ersättning och goda arbetsvillkor. Något som kan vara svårare att få till i till exempel Asien.

– Vi tror på ”Value for Money” – att alla får sin del av kakan. Inte bara Houdini utan även våra leverantörer och de som syr kläderna. Samtidigt ska även kunderna känna att de får valuta för pengarna, säger Mia.

Utmaningar med att producera en hållbar produkt
Det krävs ofta innovativa lösningar för att uppfylla målen med produkterna.

– Det svåraste är att hitta material som fyller alla krav. Samtidigt som våra kläder ska vara hållbara ska de hålla hög kvalitet och uppfylla kravet på funktionalitet, menar Mia.

Vidare medger Mia att det är dyrare att producera hållbara kläder. Hon kan däremot inte svara på om det påverkar vinsten. Houdini har i princip alltid producerat kläder på sättet de gör. Därför har de inget att jämföra med.

Andra sportmärken har annan fokus
Många aktörer engagerar sig i hållbarhetsfrågor utanför verksamheten. Houdini har istället valt att fokusera allt engagemang i deras produkter.

– Kemikalieinspektionen har satt samman en dialoggrupp med syftet att olika aktörer inom branschen ska kunna diskutera hållbarhet. Tyvärr är det endast ett fåtal företag som brukar delta, säger Mia.

Vill se en utveckling av branschen
Mia hoppas på att det kommer nya sätt att tjäna pengar på inom branschen. En idé är uthyrning av kläder. Det kan till exempel vara ett alternativ för en barnfamilj att slippa köpa skidkläder till skidresan.

– Något som vi faktiskt börjat med är att ta tillbaka begagnade kläder för omförsäljning. Ett miljövänligare alternativ än att bara slänga bort plagg du blivit trött på. För det mesta håller kläderna kvaliteten men kunden kanske vill byta modell eller färg, säger Mia Tapio.