Borås håller ställningarna som Sveriges postordermetropol även om beställningarna numera görs på nätet och inte per brev. Vid sidan om etablerade e-handelsjättar som Ellos, H&M, Nelly, Jotex och andra finns det gott om spännande nykomlingar. En av dem är NewHeaven, som nischat sig på kläder, leksaker och annat för bebisar.
 – Det föll sig naturligt. Vi sålde samlarobjekt inom dockskåpsinredning ett tag. Vi breddade oss senare till att sälja andra leksaker och så småningom började vi med kläder, berättar trebarnspappan Sören Prim. Han och hans hustru Maria driver sajten NewHeaven och företaget Swedish Baby i Frufällan AB.

 NewHeaven har växt snabbt sedan satsningen inleddes på allvar 2010, med en e-handelslösning från Nordisk E-handel. Man har redan drygt 4 000 kunder och räknar med att omsätta minst 2 miljoner kronor under 2013.

Sören och Maria Prim har varit entreprenörer i hela sina liv. Sitt första bolag startade Sören redan 1978, då inom tandteknik. 1998 tog han sina första steg i e-handelsvärlden när han började sälja hembyggda datorer på nätet. Senare har han bland annat även drivit en e-butik för gardiner. Parallellt har Maria visat sitt entreprenörskap genom att driva en närbutik.
 Efter 15 år som e-handlare från och till ser Sören sig fortfarande som ”glad nätamatör”, men NewHeavens framgångar har ingenting med tur göra. Sören och Maria Prim har gått mycket metodiskt till väga och de delar gärna med sig av sina fem bästa e-handelstips. (se faktaruta)

Trots att nästan alla hushåll har tillgång till nätet, att många av dem har råd att shoppa, och att det finns stora geografiska avstånd, är e-handeln relativt blygsam jämfört med hur det ser ut i länder som Storbritannien och Tyskland. Många svenska e-handelsföretag dyker upp snabbt, för att försvinna lika snabbt.
 – Få företag är så billiga att starta som e-butiker, men det är dyrt att göra dem kända och de kräver väldigt mycket arbete, konstaterar Sören Prim, som både är van vid och trivs med långa arbetsveckor.

När paret lyfter fram sina bästa råd kring e-handel är det vikten av att sätta kundens behov främst som nämns först.  Problemet är att det är svårt att bygga upp en varaktig kundrelation när småbarn växer och blir större. En bebis är bara liten en kort period, vilket är ett skäl till varför NewHeaven på sikt tänker satsa på kläder även för större barn.

– När vi får råd att anställa någon hoppas vi också kunna öppna en liten outlet här i Fristad. Där kan vi sälja utgående modeller, returer och annat, säger han.

Anders Wikberg