2009 ville Susanne Jacobson få ett lite lugnare liv med mer tid för sina intressen. Hon beslutade sig för att säga upp sig från jobbet som försäljningschef och öppnade både fysisk butik och e-butik för hästprylar.

– Jag och min man tog banklån och köpte ett litet förlusttyngt företag i Örebrotrakten som hade rättigheterna till det irländska märket Horseware, mest känt för sina hästtäcken.
Fyra år senare är hon vd och har mer än någonsin att göra, men hon ångrar sig inte.

Hennes och maken Olas företag Strömsbergsgård, eller Ola & Susanne Jacobson Hästverksamhet AB som är det formella namnet, har blivit en stor succé, särskilt på nätet.
Nästa brutna verksamhetsår väntas omsättningen uppgå till hela 9 miljoner kronor.

– Ungefär 70 procent av försäljningen är e-handel, 20 procent sker på mässor och tävlingar och 10 procent här i butiken i Täby, berättar hon.

Den fysiska butiken ser Susanne Jacobson dock som helt nödvändig. Dit kan kunderna komma och titta närmare på de tillbehör de är nyfikna på, och där läggs grunden till de goda kundrelationer som är den viktigaste förklaringen till Strömsbergsgårds framgångar.

– Vi ser våra kunder som våra vänner och brukar ringa till dem om det är något trassel med någon beställning. Så gör tydligen inte många e-handlare, konstaterar hon.

Sociala medier viktiga
Kundrelationerna bygger man i hög grad med hjälp av sociala medier, i synnerhet Facebook. På företagets Facebook-sida får företaget kontinuerlig feedback, mycket tack vare att paret Jacobson vågar vara personliga och inte bara lägger ut poster om reor, produktnyheter och liknande. När vi tittar in skriver Susanne till exempel om hopptävlingarna på Strömsholm.

– Det är också många bloggare som länkar till oss, helt frivilligt, berättar hon, och påpekar att ingen reklam är så effektiv som den som helt gratis kommer ur nöjda kunders munnar.

Men en del reklam måste även Strömsbergsgård betala för. Satsningen på Google AdWords, där man betalar per banner-klick, analysverktyget Google Analytics och den sökordsoptimering konsulter hjälpt till med säger hon har varit värd varenda krona. Liksom satsningen på hemsidan och de digitala betalningslösningarna från Swedbank.

För att bli kända krävdes dock även fotarbete, på ett otal mässor och tävlingar.

– Man måste även träffa människor i verkligheten, för att kunna bygga varaktiga nätverk, säger Susanne Jacobson.