– Många vill ha mer speciella saker till jul, som är svåra att hitta i butiker och ofta dyrare, varför de gärna jämför priser, förklarar Anders Danielson, vd på Bamba från Stockholm.

Bamba grundades 2010 och väntas i år omsätta minst 14 miljoner kronor. Anders Danielson och hans gode vän Fredrik Bergman lämnade IT-branschen med drömmen om att bygga något eget. Att valet föll på e-handel med leksaker var resultatet av en noggrann analys.

– Andelen e-handel var låg och branschen var helt dominerad av danska Top-Toy, med varumärkena BR och Toys R Us. Det fanns plats för en uppstickare, säger Anders Danielsson

En bred, men dyr, satsning på marknadsföring via allt från Google AdWords till annonser i Vi Föräldrar har gjort susen. Företaget har också fått extra draghjälp av ett par fina utmärkelser. Både 2011 och 2012 blev företaget utsett till ”Årets E-handlare” i sin bransch av Pricerunner, en titel baserad på kundomdömen. Bamba skriver själv på sin hemsida att företaget vill vara sina kunders vän.

– Vi tar åt oss personligen om någon kund är det minsta missnöjd med oss, förtydligar Anders Danielsson.

Bamba säljer kvalitetsprodukter och kända varumärken till lägre priser än butikerna. Det är man dock inte ensamma om, och Anders Danielson berättar att prispressen på prisjämförelsesajter gör det nästan omöjligt att tjäna pengar på till exempel Lego.

Närmare halva årsomsättningen kommer från julhandeln. Men på Bamba börjar julen redan i september, med de första beställningarna av julkalendrar. De första veckorna i december är ”helt hysteriska”.

Jenny Törnquist i Söderhamn blev företagare efter att ha identifierat ett kundbehov. Därefter öppnade hon webbutiken Rekolek, eller rEKOLek som hon skriver namnet, för att kunderna inte ska missa den ekologiska profilen.

– Jag köper ekologiska kläder och mat så när jag fick barn ville jag ge dem giftfria leksaker. Men sådana var inte lätta att hitta, och jag insåg att fler föräldrar hade samma problem, minns hon.

Det var i slutet av 2011. Nära två år senare har Jenny Törnquist nästan mer att göra än hon hinner med, men hon ser ändå fram emot den julhandel som står för mer än en fjärdedel av Rekoleks omsättning.

– Jag är så glad över varenda paket jag skickar iväg och tänker på de barn som får mina giftfria leksaker, säger hon.

Det går inte att ta miste på Jenny Törnquists passion för det hon gör. I Rekoleks sortiment finns allt från mjukdjur stoppade med körsbärskärnor, pottor av växtfiber och traktorer målade med sojabaserad färg.

– All min marknadsföring har jag satsat på nätet, mest på sökordsoptimering, och jag håller också noga koll på trafiken på min webbplats.

Jenny Törnquist är beteendevetare och betonar betydelsen av service och kundvård, däribland vikten av ett brett utbud av betalningslösningar.

– Själv använder jag mig av bankens e-handelspaket. Jag valde det för att det var enkelt att skaffa och gick att integrera med mitt bokföringsprogram, förklarar hon.