Det vanligaste Ulla-Lisa Thordén får höra från företagare är ”Jag tycker att det är så jobbigt att sälja. Vad ska jag göra?”.

– Att man känner så är helt naturligt och handlar om att vi inte gillar att kanske bli avvisade. Men det handlar inte om det.
Man får nämligen aldrig ta ett nej personligt. Att sälja är att våga erbjuda produkter eller tjänster. Inte att fria till någon, långt därifrån.

– Men den som siktar högt och verkligen vill utveckla sitt företag får räkna med att det kommer att göra lite ont ibland. Ju mer man utsätter sig för situationer man inte är van vid desto mer nöjd kommer man att bli när man väl lyckas. Därför är annat bra tips att passa på att ringa fler samtal om ett samtal blev lyckat. Det ena ger det andra, och det tredje.

Ulla-Lisa Thordén ger rådet att byta ut ordet ”sälja” mot ”se till att träffa intressanta personer”, för det är vad säljarbete handlar om.

Men undanflykter är vanliga. Många gör en lista över tio personer att ringa för ett möte, men ger upp efter två nej i rad.

– Men hade de ringt alla tio hade kanske två tackat ja. Det är ungefär som städning, något man måste slutföra. Det är bara att bestämma sig.

Dessutom försvinner kunder. Det är normalt att var femte kund överger ett företag under ett år.

Ger ett roligare jobb

En av hennes käpphästar är ”Den som inte säljer får det inte roligt”. Eftersom det troligtvis inte blir några nya produkter eller idéer utan försäljning.

– Bara den som säljer får kunder han/hon valt själv. Och vem vill inte ha valfrihet?

Hon säger att ett etablerat företag måste ägna ungefär en femtedel av arbetstiden åt säljarbete, ett nystartat runt hälften.
En annan vanlig undanflykt är att man inte ser telefonsamtal som produktiva, dem tänker man göra när man får tid över. Vilket man aldrig får.

– Men det är bara genom att hitta nya kunder som man kan utveckla sitt företag. Sätt telefonsamtalen högst upp på ”Att göra-listan”, uppmanar hon.

När man ringer en kund gäller det att vara nyfiken, lyssna mer än prata själv och gärna föreslå att träffas. Säljer man tjänster eller dyra produkter är det ett måste att ses öga mot öga.

– Känns det konstigt att prata med någon man inte ser kan man göra som jag, sätta upp bilder av en trevlig man och kvinna bakom telefonen, tipsar Ulla-Lisa Thordén.