Det har tagit längre tid för små- och medelstora företag att ta till sig digitalt anpassade och moderna tjänster. Hur kommer det sig? Vi ställde frågan till Lotta Lovén, som är chef för utvecklingen av bankens digitala kanaler.

– Många småföretagare har fullt upp och tar sig inte tid att prioritera frågan, men skulle kunna förenkla sin vardag och spara tid och pengar genom att aktivera och använda sig av de mobila e- tjänster som finns, säger Lotta Lovén, som samtidigt är glad över att så många kunder upptäckt mobilbanken företag, tjänster som e-bokföring och e-handelslösningar.

Men det stannar inte där. Nya affärsmöjligheter finns för den som tänker framåt.

– Det är viktigt för varje ägare av ett litet eller medelstort företag att inte bara digitalisera sig själv privat, utan även sitt företag, säger Lotta Lovén, som påpekar att vikten av att vara synlig underskattas av många.

Sökbarhet viktig

Den som inte hänger med i utvecklingen tar en risk. Om en konkurrent gör något som kunden tycker är bättre och enklare finns det en gräns för hur trogen du är som kund.

– Kunder letar information på nätet med hjälp av sina smartphones och surfplattor, och om du finns kan nya kunder hitta dig. Risken är att dina befintliga kunder hittar andra leverantörer, påpekar Lotta Lovén.

Att bli hittad är viktigt, oavsett du är stor eller liten. Zlatans reklam för ett svenskt bilmärke och bloggare som positionerat sig genom att använda sitt namn, visar på hur stor kraft likes och delningar på nätet, så kallad viral spridning, har. Det gäller alla typer av företag och i alla storlekar.

Gör det enkelt och lättförståeligt för dina kunder. Hur väl paketerad är din produkt eller tjänst? Vad vill du uppnå? Kanske ska du pröva e-marknadsföring som Googles AdWords?

Våga testa, och om det inte fungerar, gör om! Även banken, som var tidigt ute med mobila tjänster, behöver hela tiden utvärdera vad som fungerar och vad som inte efterfrågas längre.

– Vi arbetar med att utveckla nästa generations mobilbank, och vi försöker tillgodose kundernas behov och beteende, säger Lotta Lovén.

Var hämtas inspirationen?

– Vi håller ögonen öppna på vad som händer internationellt och försöker ta till oss de lösningar som är nya, smarta och som kan passa vår bank och våra kunder, säger Lotta Lovén, som tillägger att Apple och iTunes satte en standard för hur enkelt det ska vara att göra en betalning via en app. Konsumenter väntar sig den graden av enkelhet i dag.

Både när det gäller kort och mobila betalningar pågår en fortsatt utveckling. Kontantanvändningen i samhället minskar gradvis då fler upptäcker de moderna tjänster som gör kontanter överflödiga. Swish, det bankgemensamma samarbetet för säkra betalningar i mobiltelefonen vinner mark. ”Tar gärna betalt via Swish” är ett vanligt tillägg när privatpersoner säljer prylar på fyndsajter.
Till sommaren kommer andra generationen av Swish. Då kommer även föreningar och mindre företag få möjlighet att använda tjänsten för att ta emot betalningar.