1. Blogga
Blogga om allt! Varje produkt du tar in och varje tänkbar aspekt av din verksamhet kan vara intressant. Se till att publicera och dela din blogg på ställen där du kan tänka dig att din målgrupp ser den. Använd snygga bilder och bra design på bloggen så att folk tycker det är kul att läsa den. När du har en aktiv blogg, se till att hitta andra bloggare som verkar i din nisch och sponsra dem för att skriva om dina produkter och länka till din webbutik. Driver du trafik från flera olika källor får din webbutik också bättre resultat i sökmotorerna.

2. Var aktiv på olika forum
Internetforum är en av de bästa platserna att hitta kunder på och skapa intresse för sin webbutik. Hitta ett eller flera forum med användare som är intresserade av dina produkter. Var aktiv på forumen och länka alltid till din webbutik i din signatur. Tänk också på att marknadsföra din blogg på forumen, och vise versa. 

3. Använd sociala medier (Facebook, Twitter, Google+, Tumblr, Reddit, Pinterest, Instagram med flera)
Välj sociala mediekanaler med utgångspunkt från var dina kunder håller till, men också utifrån vad du tycker är kul. Facebook är ett måste, men det finns andra sociala medier som också kan vara bra. Uppdatera alltid dina sociala medier med det senaste kring dina produkter och kampanjer. Kommunicera hellre via bilder än med text och håll inläggen korta och frekventa. 

4. Anslut dig till marknadsplatser
Anslut din webbutik till externa marknadsplatser där du kan visa upp ditt sortiment. Börja med de vanligaste som Prisjakt, Pricerunner, Blocket och Tradera, men håll utkik efter nya. 

5. Skaffa Google Adwords
Google Adwords kan ge mycket relevant trafik till din webbutik, men kom ihåg att du betalar för varje besökare.

6. Se till att kunderna kommer tillbaka
Det är alltid dyrare och svårare att hitta nya kunder än att sälja till befintliga. Glöm därför inte bort de som har handlat hos dig. Skicka nyhetsbrev så ofta du kan, så håller du uppe medvetenheten om din webbutik. Men kom ihåg att lagom är bäst. Du kan också välja att skicka med en kampanjkod som gäller en viss tid efter kundens första köp i butiken. 

7. Mät och förbättra
Koppla din webbutik till ett konto på Google Analytics. Gå igenom och utvärdera all statistik och lägg energi på att förbättra de trafikkällor som genererar många besökare. Avveckla de som inte ger något.