– E-handeln står i dag för sex procent av den totala detaljhandeln, men det här är bara början. E-handelns utveckling drivs i stor utsträckning av konsumenternas beteende. Ett tydligt tecken på det är att e-handel via mobiler och läsplattor ökar trots att förvånansvärt få e-butiker är anpassade för de plattformarna, säger Fredrik Fornaeus som är ansvarig för bankens e-handelspaket. 

Sporthandeln växer mest 

Hemelektronik är det som köps mest. 2013 handlade svenska konsumenter datorer, mobiltelefoner, kameror och tv-apparater för 8,8 miljarder på nätet. Det motsvarar 20 procent av all hemelektronik som säljs i landet. 

Näst mest omsätter kläd- och skobranschen. Ett tufft år i butiksleden har i viss utsträckning kompenserats av att nätförsäljningen ökat med 9 procent. Den tredje största e-handelsbranschen i omsättning räknat är böcker och media – de verkliga pionjärerna inom e-handel. Nästan hälften av alla böcker säljs i dag över nätet och mer än 60 procent av alla e-handelskonsumenter har köpt just böcker. 

Snabbväxaren på nätet just nu är sporthandeln. Men även försäljningen av möbler och heminredning, kosmetika, byggvaror, leksaker och bil- och båtdelar ökar. Nästa stora bransch att ta klivet ut på nätet i Sverige är mathandeln. I dag handlar bara 4 procent av svenskarna mat på nätet. I exempelvis Storbritannien är motsvarande siffra 27 procent.

– Även om vissa branscher dominerar kan e-handel vara ett bra alternativ och/eller komplement, oavsett i vilken bransch du är och oavsett storleken på din verksamhet, säger Fredrik Fornaeus.

Handeln via mobilen ökar

Fler och fler väljer att handla via sina mobiler. Drygt var tionde konsument handlade förra året varor den vägen. Mest köptes kläder. 

– Med tanke på att 73 procent av konsumenterna i Sverige har tillgång till smarta mobiler är det förvånande att bara 29 procent har mobilanpassade webbutiker, säger han.

Framtiden för detaljhandeln, om man får tro e-barometern, ligger i att skapa en köpupplevelse som är lika i alla kanaler. Kunderna ska obehindrat kunna förflytta sig mellan kanalerna och känna sig lika” hemma” i mobilen och datorn som i den fysiska butiken. Kombinationen av e-handel och fysiska butiker blir också allt viktigare och trenden är tydlig – många typiska e-handelsaktörer öppnar butiker och vice versa. 

– Styrkan i kombinationen av e-handeln och fysisk butik är att man tilltalar olika typer av konsumenter. Vetskapen om att det finns en fysisk butik någonstans kan skapa en trygghet hos konsumenter som annars inte skulle handla on-line. Samtidigt kan webbutiken driva kunder till den fysiska butiken. Med vårt e-handelspaket har vi gjort det enkelt och prisvärt för dig som snabbt vill komma igång med din webbutik . Med paketet får du en webb- och mobilanpassad e-butik, en säker betalningslösning och du kan erbjuda dina kunder tre alternativa betalningssätt, säger han.

Bankens erbjudande

Med bankens e-handelspaket får du allt du behöver för att komma igång: de tre vanligaste betalsätten och en webb- och mobilanpassad butik för 945 kronor/mån.