Lär känna dig själv och din köpare, så kommer ni att göra bättre affärer och ha roligare ihop, säger säljcoachen och framgångskonsulten Annika R Malmberg, som var en av dagens talare. Misstaget som många gör är att bemöta kunderna på det sätt de själva vill bli bemötta. Men en bra försäljningsstrategi innebär alltid att man anpassar sig efter den man vill sälja till. 

För att det ska bli enklare kan man dela in människor i fyra personlighetstyper, som kan beskrivas som olika färger. Alla har alla färger i sig, men ofta framträder två av dem mer tydligt.

Otålig röd

En hetsig, otålig, beslutsför och handlingskraftig person är röd. En röd kund vill snabbt ha fakta och tydliga resultat och klarar inte omständliga utläggningar eller flummiga förklaringar.

Många företagare är röda och går fram som ångvältar och riskerar att köra sitt eget race så fort att andra inte hinner med. Du som är röd bör vara medveten om det. Ta dig tid att prata med kunden och jobba för att skapa goda relationer och bra stämning. 

Pratglad gul

En gul, kreativ och bekräftelsesökande person går på känsla. Gula tar plats, pratar ofta mycket och tappar lätt fokus. En gul säljare kan nå fantastiska resultat med lite struktur och uppstramning. Är kunden gul måste du som säljare ta kommandot i början av mötet och få ditt sagt, annars riskerar mötet att pratas bort. 

Klartänkt blå

En blå systematisk, kvalitetsmedveten och analytisk köpare vill ha tid på sig för att fatta välgrundade beslut. De blå kan verka svala och ointresserade utan att vara det. Blå personer kan ställa frågor bara för att testa om du verkligen har koll på ditt område. Hitta inte på svar som du inte har, be i stället att få återkomma. 

Kräv inte av en blå person att den ska bestämma sig här och nu. Då kan det bli nej bara för att personen vill undgå risken att fatta fel beslut. Är du en blå säljare finns en risk att du tröttar ut köparna med powerpoints och omständliga förklarande analyser.

Lojal gröna

Gröna personer strävar efter harmoni och säger ”nu tar vi det lilla lugna” när de röda börjar hetsa upp sig. De gillar inte att störa och vara till besvär. Är du en grön säljare måste du våga göra ditt jobb och ta den kontakt som kunden förväntar sig. Gröna köpare vill se verkstad och inte snack och som leverantör måste du förtjäna deras förtroende. Men får du en grön kund, har du en trogen kund.

– Underskatta inte de gröna. De kommer ihåg vad du har sagt och gjort och det är ofta de gröna som gör jobbet i praktiken, säger Annika R Malmberg.

”Bli den som andra gillar”

Christer Olsson är en av landets mest uppskattade affärsutvecklare och talare. Här är hans tips för bättre affärer.

  • Du måste vara kompetent på det du gör, men utan känsla och goda relationer skapar du inte det värde som gör dig unik. 
  • Människor gillar att jobba med människor de gillar.  Många väljer bort de leverantörer som på papperet är bäst för att få arbeta med dem de gillar. Uppstår problem, vilket det nästan alltid gör, kommer man lättare framåt med den man tycker om.
  • Bry dig på riktigt. Det är då affärerna lyfter. Tänk mindre på din egen vinstmarginal och mer på hur du kan hjälpa dina kunder på riktigt.  Då kan du få goda relationer och större affärer. 
  • Gör något annorlunda i dag jämfört med i går. Tänk nytt så kan du åstadkomma förändring. Den som vågar pröva blir ofta en vinnare. 

Se klipp från Driva Eget-dagen