I dagsläget ser det ut så här: 38 procent vill betala med kort, 29 procent föredrar faktura och 23 procent vill använda direktbetalning.

Det är framförallt tre faktorer som påverkar kundens val av betalsätt:

  1. Generella preferenser. Kunder betalar på det sätt de gillar bäst, oavsett hur köpsituationen ser ut.
  2. Sannolikheten för att de ångrar sig. Har kunden skäl att tro att hen kommer lämna tillbaka varan är det faktura som gäller. Mer förutsägbara leveranser som t ex resor, betalas gärna med kort.
  3. Det som är enklast. Antingen tar man det som erbjuds, eller det som man är registrerad för att använda.

Valen står framför allt mellan kort och faktura. 

Då väljer kunderna att betala mot faktura: 

  • För att det är enkelt. Man behöver inte plocka fram sina kort
  • När man handlar i jobbet
  • Om det kommer upp som förstaalternativ på sidan
  • När man vill ha avbetalning
  • När man har bråttom
  • Om man handlar för ett större belopp på en okänd webbsida

Då väljer kunderna att betala med kort:

  • När man betalar på en utländsk sida 
  • Vid mindre belopp, så att man slipper fakturaavgiften

Valmöjligheter gynnar affärerna

Så här säger Fredrik Forneus, ansvarig för bankens e-handelspaket, om resultatet av undersökningen och de slutsatser du som handlare kan dra.

— Ju fler valmöjligheter kunden får när det gäller betalning, desto större är sannolikheten att köpet slutförs. Konsumenter vill ha frihet att själva bestämma hur de ska betala. I vår e-handelslösning ingår de tre vanligaste betalsätten: kort-, faktura- och direktbetalning och det uppskattas av kunderna. Utvecklingen går fort framåt och det satsas mycket på att hitta fler smarta och enkla sätt för kunderna att betala på nätet. Vi på Swedbank är en av aktörerna som är med och driver utvecklingen. Inom de närmaste åren kommer vi att få se fler nya lösningar, säger han.