På Rotängens lantbruk, några mil norr om Uppsala, föder Thomas Jöngren och hans blivande fru upp nöt och lamm som säljs som köttlådor. Kunderna lägger en beställning och får sedan varorna levererade direkt till dörren. 

För att förenkla betalningen – både för sig själv och för sina kunder – använder Thomas Jöngren en liten kortläsare som kopplas till mobilen. Lösningen kallas Kortinlösen via Mobil och gör det möjligt för kunden att betala med bankkort eller betal- och kreditkort vid leveransen. Han använder även Swish företag.

Likviditeten har förbättrats

– Tidigare skedde all försäljning mot faktura, men sedan en månad tillbaka kan våra kunder betala med kort eller Swish också. Vi upplever att vi uppfattas som mycket mer seriösa och trovärdiga nu när vi erbjuder fler betalningsalternativ, berättar Thomas Jöngren. 

De mobila betalningslösningarna har även förbättrat företagets likviditet. 

– Vid fakturering får vi pengarna efter 20-30 dagar. Nu när de flesta kunder betalar med kort eller Swish får vi pengarna på kontot samma dag, vilket så klart är oerhört bra. Det är också tryggare än fakturering, i och med att betalningen sker i samband med leverans, säger Thomas Jöngren.

Smidig betalning med Swish

En annan företagare som driver sina affärer med hjälp av mobila betalningar är Romeo Sundin på Xtreme Fitness. Företaget erbjuder gruppträning med militärtema, ledd av en personlig tränare. Ett så kallat boot camp varar sex veckor, och av de i snitt 5 000 kunder som ansluter till varje ny boot camp-omgång betalar ungefär 800 med Swish.

– Av de 800 skulle jag säga att 790 har koll på hur Swish funkar, de övriga 10 hjälper vi. Swish är ett snabbt och smidigt betalningssätt som både vi och kunderna är bekväma med, säger Romeo Sundin.

Swish – ett viktigt komplement

Många kunder anmäler sig på plats, i samband med första träningstillfället. Då är Swish ett enkelt sätt att hantera det ekonomiska. Det är också många kunder som av olika skäl inte lyckas betala via hemsidan och då hellre swishar över pengarna. 

– Vi har så många kunder att det är nödvändigt att ha en plan B för betalningar. Där ser vi Swish som ett utmärkt komplement till betalningslösningen på vår hemsida, säger Romeo Sundin.