Du ringer förstås Kundcenter företag. Det är en snabb, kvalificerad och tillgänglig telefonservice för bankens företagskunder. Hit kan du vända dig med samma typer av ärenden som du får hjälp med på ett bankkontor. Kundcenter företag är dessutom öppet alla veckans sju dagar mellan kl 7 och 23.  
– Vi kan i princip hjälpa till med allt. Vi har samma kompetens, samma information om kunden och samma befogenheter att fatta beslut som kontoren. Ofta kan vi dessutom agera snabbare, eftersom vi är så många företagsrådgivare på plats samtidigt. Hos oss behöver man inte boka tid eller stå i kö, säger Tomas Hamstedt, som är företagsrådgivare på Kundcenter företag i Stockholm. 
 

Boka telefonmöten

Kundcenter företag har varit i gång i åtta år och finns i dag i Göteborg, Piteå, Stockholm och Östersund. Sammanlagt arbetar ett 50-tal företagsrådgivare där. 
– Kundernas samtal går automatiskt till den ort som för ögonblicket har kortast svarstid. Var du hamnar beror på hur läget är när du ringer. Men det är inget som hindrar att du bokar ett telefonmöte med någon hos oss, för att avsluta eller följa upp en särskild fråga, säger han.

Alla företagskunder

Alla som är företagskunder i banken är välkomna till Kundcenter företag, oavsett bolagsform eller storlek. Det är bara att lyfta luren och ringa 0771-33 44 33.
– För att få hjälp med mer kvalificerade ärenden måste man kunna identifiera sig. Enklast är det om kunden har sin kod till telefonbanken personlig service. Många som ringer till oss har inte det. Vi kan nästan alltid hjälpa till ändå, även om det tar längre tid och kräver en del kreativa lösningar. Självklart kompromissar vi aldrig med säkerheten. Banken håller på att ta fram en lösning så att du kan logga in i mobilbanken och behålla din identifiering när du kommer fram till Kundcenter företag. Eftersom de flesta av våra företagskunder använder mobilbanken flitigt, är det logiskt att använda den kanalen, säger han.

Kommer tillbaka

Kundcenter företag tar emot ca 200 000 samtal om året och trenden är stigande.
– De kunder som hittar till oss kommer nästan alltid tillbaka. De uppskattar att få hjälp snabbt, på tider som passar. Eftersom vi möts på kundens villkor kan vi ofta ha avstressade och bra samtal. Vi får tid att resonera om sådant de inte har hunnit ta tag i. Det kan till exempel handla om placeringar eller försäkringslösningar, som inte alltid är så prioriterade frågor, säger han.