Swish för handel fungerar både i webbutiker och i appar och gör det möjligt för din kund att betala sitt nätinköp med mobilen. Precis som vid överföringar med Swish mellan privatpersoner, händer allt i realtid. Både betalningar och återbetalningar finns på kontot direkt. 

Så funkar det

När kunden väljer att betala med Swish öppnar hen sin Swish-app och får köpbeloppet och namnet på säljföretaget förifyllt. Köpet signeras med Mobilt BankID. Så fort betalningen är genomförd får du som säljare en bekräftelse och kan skicka iväg kundens varor. Du kan återbetala hela eller delar av beloppet vid returer och reklamationer.

Partykungen är nöjd

En av pilotkunderna som redan har testat Swish för handel ett par månader är partykungen.se. Företagets vd Joel Svensson är nöjd med lösningen och räknar med att Swish kommer att stå för 15-20 procent av köpen. 

– Det här ger kunderna ett enkelt och smidigt alternativ, som många av dem redan har tillgång till. Vi får dessutom pengar direkt in på företagets konto. Det här är bra både för oss och för kunderna, säger han.

Skaffa Swish för handel

Du skaffar Swish för handel via Kundcenter företag, på telefon 0771-33 44 33 alla dagar 07-23, eller på närmaste bankkontor. När det är gjort ska du integrera Swish API i din tekniska plattform. Antingen löser du det själv med hjälp av guiderna på www.getswish.se/handel, eller också tar du hjälp av en teknisk partner. Sedan är det bara att sätta igång. Swish för handel har en uppläggningsavgift på 1 000 kr, kostar 50 kr/månad och 3 kr/köp. Sparbanker kan ha avvikande priser.