Den offentliga sektorn i Sverige har cirka 210 000 leverantörer, som tillsammans fakturerar runt 700 miljarder kronor per år. Är du en av dem är det hög tid att du tar tag i frågan om e-faktura. 

En undersökning som digitaliseringsmyndigheten DIGG gjorde strax före jul, visade att landets mindre företagare var illa förberedda för den nya lagen. Så många som 75 procent av dem saknade en lösning för att skicka e-fakturor. 

Lagen i korthet

Lagen om obligatorisk e-faktura träder i kraft 1 april 2019. Här är innebörden av lagen i korthet:

  • Har du kunder i offentlig sektor ska du fakturera dem elektroniskt från och med 1 april. Lagen gäller inte retroaktivt, så fakturor som härrör från upphandlingar gjorda före 1 april i år påverkas inte. 
  • Pdf:er eller skannade pappersfakturor är inte e-fakturor i lagens mening. 
  • E-fakturorna måste följa en viss europeisk standard. Vilka krav som ska uppfyllas framgår av DIGG:s rekommendationer, som du hittar under länken nedan. Man kan efter överenskommelse använda andra format om de uppfyller samma krav. 
  • Om man, trots påminnelser, inte skickar e-fakturor till sin kund kan man dömas till vite.
  • Många offentliga verksamheter har så kallade fakturaportaler, där du som skickar ett mindre antal fakturor kan skapa dina e-fakturor direkt.

Mer om lagen

E-fakturalösningar

Banken har flera lösningar för e-fakturor som snabbt och enkelt kan lösa problemet åt dig.

Använder du bankens e-bokföring via Speedledger, kan du köpa till en e-fakturalösning, som är integrerad i bokföringen. Tjänsten heter Fakturaskrivare. För den betalar du 99 kr i månaden + 2,50 per e-faktura.

Mer om tjänsten

Om du inte använder e-bokföringen, kan du ansluta dig till bankens fakturaskrivare och skicka dina e-fakturor den vägen. Tjänsten kostar 199 kr/månad + 2.50 per e-faktura.

Mer om tjänsten

Mer om bankens olika e-fakturalösningar