Om du tar emot betalningar online eller via terminal påverkar de nya reglerna dig. Regeländringen kan innebära att dina kunder inte kan genomföra sina betalningar, om inte förutsättningarna är de rätta. Därför kommer här en repetition av vad du behöver göra för att kortbetalningarna ska fungera som vanligt även efter den 14 september. 

Om du tar emot kortbetalningar online:

  • Då behöver du ha installerat och aktiverat stöd för 3D Secure. Det gäller även om du tidigare haft dispens. Kontakta din betalväxelleverantör, så får du hjälp. Glöm inte att lägga upp de nya 3D Secure-loggorna från Visa och Mastercard på din webbsida/app när betalväxeln har aktiverat 3D Secure.  
  • Har du använt Dynamisk 3D Secure tidigare, måste du ta bort logiken för det.
  • Uppdatera dina kundvillkor med att du utökar informationsinhämtningen om din kund och kortköpen – i syfte att förbättra säkerheten (enligt GDPR).
  • Prata också med din betalväxelleverantör om vilka övervakningssystem du kan använda för att undvika bedrägliga transaktioner. 

Om du tar emot kortbetalningar i kortterminal, mobil kortterminal, kassa eller automat:

  • Då behöver du en kassa/terminal/automat eller mobil kortterminal som kan ta både Chip & PIN och Kontaktlöst. Kontakta din kortterminal- eller kassaleverantör för att uppgradera din utrustning.
  • När det gäller kort utgivna inom EU/EES, kan kunden inte längre knappa in sina kortuppgifter eller använda magnetspår. Kortutgivare kan också neka köp som gjorts med signering. Även vid låga belopp, där kunden blippar, kan PIN-kod eller Chip & PIN behöva användas.

Läs mer om de nya reglerna