Gustav Kristiansson tog med sig intresset för aerodynamik hem från praktikplatsen, och väl i Sverige började han studera lastbilarna som åkte omkring på vägarna 

– Varför kör de med takluftriktarna felaktigt inställda? Det drar ju mer bränsle, funderade han när han såg att de inte optimerade luftflödet i förhållande till den last de drog.

I höga hastigheter står luftmotståndet runt ett fordon för en hög andel av bränsleförbrukningen, och har därmed stor påverkan på ett fordons utsläpp och bränslekostnader. Så frågan hade hög relevans.

Svaret – lärde han sig – låg i att det är för krångligt för förarna att justera takluftriktaren manuellt mellan lastbytena. En åkare kanske byter last flera gånger per vecka, eller ibland per dag, vilket skulle betyda att föraren vid varje byte skulle behöva klättra upp på taket och med skruvmejsel ändra spoilerns inställning.

Lösningen: automatisk takluftriktare 

Frågan marinerade i Gustav Kristiansson, och flera år senare, efter studier i signalbehandling, kom han på en lösning.

– Man borde kunna lista ut hur justeringen av takluftriktaren ska se ut om man kopplar på en elmotor som drar ström, funderade han. När motorn drar minst ström, borde luftmotståndet vara minst, och då har man hittat rätt läge.

Efter tester hemma fick han fram en produkt som monteras uppe på lastbilen vid spoilern, och vinklar om luften automatiskt när lastbilen åker. Han fick patent för produkten och med sig på vägen pengar från Almi och Vinnova och kunde ta in sina två första kollegor. Lön fanns det inte pengar till då, men kompanjonerna fick andelar i bolaget. Med ytterligare anslag från EU och energimyndigheten, 2017, kunde de anställa ytterligare personer och växa företaget så att deras system på några år fanns hos runt 30 åkerier.

–  Men sen kom corona och all ny införsäljning dog, berättar Gustav Kristiansson, om den dramatiska våren 2020. Åkerierna visste inte om de hade körningar nästa vecka, och alla höll hårt i pengarna.

De insåg snabbt att de ögonblinksfort behövde hitta en ny intäktskälla, och samlade all sin kunskap om hur de bäst kunde hjälpa åkerierna.

– Vi ställde samman alla utmaningar som åkerierna har och funderade på hur vi skulle kunna få fram en produkt på kort tid som hjälper åkerierna med sin lönsamhet.

Och för en månad sedan lanserade de en SaaS-tjänst, en slags affärsintelligens som kopplar in sig i åkeriernas system och visar på var lönsamheten kan förbättras.

Nu har försäljningen med deras ursprungliga produkt, Ecosense, tagit fart igen, och tack vare att de använde stiltjen under coronan så har de nu ytterligare en produkt. Fokus nu är att utveckla båda produkterna och få upp ett bra kassaflöde så att företaget kan växa.

Hållbarhetstanken har varit en drivkraft 

– Vi tänker mycket på hur vi vill leva och vad vi vill leverera, säger Gustav Kristiansson.

Men att få åkerierna att tro på produkten tar tid, menar han. Enligt siffror de hämtat in från åkarna ser de att bränsleförbrukningen per fordon går ner i snitt tre procent, med deras system, vilket motsvarar utsläpp från en personbil på ett år. Investeringen tjänar man in på runt ett till tre år, beroende på hur mycket lastbilen kör.

Användningsområdet för Ecosense kommer att kunna utvidgas till ellastbilar, när det blir det vanliga.

– Just nu sparar den bränsle och koldioxid. När lastbilarna blir eldrivna, kommer den göra att batteriet håller längre.

– Att snabbt kunna ställa om och hitta nya lösningar är en stor del av entreprenörens vardag. Detta speciella mindset, att inte ge upp, utan ständigt försöka hitta lösningar som kan hjälpa andra är fantastiskt att följa, kommenterar Frida Svensson Söderlind, ansvarig för Growth & Startup på Swedbank.